الف. اساتید و دانشجویان، در صورتی که با قصد اقامت ده روز یا بیشتر، در محل درس و تدریس یا خوابگاه می‌مانند:
مراجع محترم تقلید: برای این‌گونه افراد، نماز تمام و روزه صحیح است.
ملاحظه: در صورتی که تصمیم جدّی بر ماندن ده روز گرفته باشند و حداقل بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی، به دلیلی، تصمیم برگشت به وطن یا مسافرت دیگر داشته باشند، نماز و روزه آنها تا زمانی كه در محل اقامت هستند، کامل خواهد بود.
ب. اساتید و دانشجویان، در صورتی که کمتر از ده روز در محل درس و تدریس یا خوابگاه می‌مانند:
امام خمینی (ره): نماز شکسته است و روزه صحیح نیست. [مقلدان ایشان باید با توجه به فتوای مرجع تقلید زنده خود در مسأله بقاء بر میت، عمل کنند.]
آیت‌الله خامنه‌ای: اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل اگر در کمتر از ده روز حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه شان صحیح است. [اما دیگر دانشجویان می‌توانند در مسأله سفر تحصیلی به فتوای مجتهدی که نماز را تمام و روزه را صحیح می‌داند، عمل نمایند.]
آیات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [حداقل حدود سه ماه] كثیرالسفر محسوب می‌شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.
آیت‌الله مکارم:
1. کسانى که حداقل سه روز در هفته در رفت و آمد باشند و این برنامه حداقل دو ماه ادامه می‌یابد، كثیرالسفر محسوب می‌شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه شان صحیح است.
 
 

ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 29 آذر 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده
بعضی وقتا اتفاق می افته که موقع نماز خوندن مهرتون رو گم میکنین بچه ای بر میداره کسی با پاش اونو ازتون دور میکنه و ... حالا باید چکار کرد آیا اون چیزی که بیشتر افراد انجام میدهند درسته ؟ منظورم سجده بر ناخن دستشونه؟ واقعیت اینه که قطعا هیچ مرجع تقلیدی ناخن را بعنوان چیزی که سجده بر اون درسته بیان نکرده. اما وظیفه چیه؟

اول: اگر وقت نماز زیاده و میشه دوباره نماز خواند بدون قضا شدن باید نماز رو شکست و مهر برداشت و نماز خواند

دوم اگر وقت نماز تنگ است و دیگه فرصت نیست که نماز دوباره خوند و قضا میشه در این صورت باید این کارها رو انجام داد؛

در مرحله اول لباس انسان اگر از جنس پنبه و کتان است

در مرحله بعد پشت دست

و در مرحله بعد نگین انگشتری اگر ماده معدنی باشه مثل عقیق

حالا شما خودتون نظر مرجع تقلیدتون رو بخونین اما اول نظر امام رو خمینی رو بخونین بعد اگه تفاوتی بین نظر اما با نظر مرجعتون بوده اشاره شده

اگر بین نماز مهر خود را از دست بدهم برچه چیزی سجده کنم؟

امام خمینی- فاضل-  خوئی تبریزی - صافی مساله 1084 : اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد یا اگر دارد بواسطه سرما یا گرمای زیاد و مانند اینها نمی‏تواند بر آن سجده کند باید به لباسش اگر از کتان یا پنبه است‏سجده کند و اگر از چیز دیگر است بر همان چیز سجده کند و اگر آن هم نیست باید بر پشت دست و چنانچه آنهم ممکن نباشد به چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید.

 زنجانی ، گلپایگانی، اراکی: 
اما اگر از کتان یا پنبه نیست بر پشت دست.

 سیستانی: قبل از سجده بر لباس، سجده­ی بر قیر1 و زَفت2 مقدم است و اگر بر آنها ممکن نیست بر لباسش یا هر چیز دیگری که در حال اختیار سجده بر آن صحیح نیست و تا سجده بر لباس ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند.


ادامه مطلب


برچسب ها: اگر بین نماز مهر خود را از دست بدهیم برچه چیزی سجده کنیم؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 20 آذر 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده
امام حسین

سؤال 31. آیا استفاده از طبل، سنج و نى در مراسم عزادارى جایز است؟

جواب: استفاده از طبل و سنج که از آلات لهو نیست و براى نظم بخشیدن به حرکت سینه زنان و زنجیرزنان است، مانعى ندارد; ولى از نى زدن اجتناب شود و هنگامى که به مساجد مى رسند همه را خاموش کنند.

سؤال 32. آیا طبل زدن که از کارهاى لشکر یزید بوده، و مسلّماً موجبات مزاحمت و تضییع حقوق همسایه ها مى شود مجاز است؟

جواب: طبل زدن اختصاصى به لشکر کفّار نداشته است و استفاده از آن براى تنظیم حرکت دسته جات در شارع عام مانعى ندارد.

سؤال 33. وظیفه خطیرى بر عهده شیعیان ابا عبدالله(علیه السلام)و عزادارى براى آن حضرت مى باشد. از قدیم هیئت هاى حسینى با زدن طبل در خیابان، در گروه هاى مردمى به عزادارى مى پرداختند. اخیراً سخن هایى رایج شده که براى افرادى که در حال استراحت هستند، سر و صدا ایجاد مى شود. آیا باید حضور مردم را مخفى کرد؟ چنانچه وقت و زمان این عزادارى ها مناسب باشد زدن طبل چه حکمى دارد؟

جواب: هر گاه در زمان هاى مناسبى طبل بزنند که مردم معمولاً در خواب نیستند و رعایت اعتدال را نیز بنمایند مانعى ندارد.

سؤال 34. چنانچه در مراسم شام غریبان اباعبدالله(علیه السلام)هم زمان با مدّاحى، نى نواخته شود چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه آهنگ آن، مناسب مجالس لهو و فساد باشد جائز نیست.

سؤال 35. نواختن سازهایى همانند سنج و دمام(1) در مسجد و در مراسم عزادارى امام حسین(علیه السلام) چه حکمى دارد؟

جواب: در مسجد جائز نیست; ولى در دسته جات سینه زنى و عزادارى مانعى ندارد. البتّه به صورتى که مایه آزار مردم نشود.


ادامه مطلب


برچسب ها: کیفیت عزاداری « نظر آیة الله مکارم شیرازی »،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 12 آذر 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده
واقعه کربلا و ادبیات شیعه

1 - یكى از اعمال مهم ، دعاى اول ماه است . و به جهت اینكه اول این ماه اول سال بوده و از طرف دیگر دعاهاى قبل از وقت نیز تاثیر خاصى در برآورده شدن حاجات و رسیدن به امور مهم دارد، این دعا تاثیر زیادى در سلامتى و دورى از آفات دینى و دنیایى آن سال و بهبودى حال و بدست آوردن نیكیها دارد. و دعایى كه براى اول ماه در اقبال روایت شده دعاى بسیار مفیدى براى مطالب مذكور است .

2 - بهتر است در شب اول، بعضى از نمازهایى را كه در این شب وارد شده به مقدار حال و توانایى خود خوانده - حداقل دو ركعت نمازى را كه شامل حمد و یازده بار "قل هو الله احد" است -، بعد از آن دعایى را كه پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم بعد از این نماز خوانده است و در كتاب اقبال نقل شده بخواند و فرداى آن روز را روزه بگیرد.

در روایت آمده است : كسى كه چنین عملى را انجام دهد، مانند كسى است كه بمدت یك سال كارهاى خوب انجام داده و تا سال آینده محفوظ خواهد بود.

3 - روزه روز سوم.  در روایت آمده است: حضرت یوسف علیه السلام  در این روز از چاه خارج شد. و اگر كسى این روز را روزه بگیرد، خداوند مشكل او را برطرف نموده و سختیها را بر او آسان مى نماید.



ادامه مطلب


برچسب ها: اعمال دهه اول محرم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 4 آذر 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده