غدیر خم در مُسند أحمد بن حنبل

غدیر خم

 

غدیر خم در مسند أحمد بن حنبل، کوششی است در جهت ارائه‌ی راهکاری برای تفاهم  و همدلی و هم‌اندیشی در میان مسلمانان  بر مبنای واقعه‌ی تاریخی غدیر.


به این منظور احادیث یکی از شاخص‌ترین و معتبرترین کتب در نزد اهل سنت – کتاب مسند أحمد بن حنبل که حداقل در دوازده حدیث به واقعه‌ی غدیر خم اشاره نموده است - در مقابل دیدگان اهل بصیرت قرار می گیرد

أحمد بن حنبل

أحمد بن حنبل (164- 241 ق) پیشوای حنبلیان - یکی از چهار مذهب فراگیر فقهی اهل سنت - و یکی از شاخص‌ترین افراد مکتب اصحاب حدیث است. پس از وی اصحاب حدیث بیش از هرکس به گفته‌ها و نوشته‌های وی در تأیید افکار خویش استناد جسته‌اند. از میان محدّثان اهل‌سنّت، محمد بن اسماعیل بخاری، مسلم بن حجاج نیشابوری، ابوداود سجستانی و بسیاری دیگر از او روایت کرده‌اند. وهّابیان نیز خود را پیرو أحمد بن حنبل  می‌دانند. أحمد بن حنبل در 77 سالگی در بغداد درگذشت.

مشهورترین کتاب أحمد بن حنبل همان مُسند اوست که از معتبرترین کتب در نزد اهل سنت بوده و از نظر زمان تألیف نیز مقدم بر بسیاری از کتب معتبر حدیثی اهل سنت – من‌جمله صحیح بخاری و صحیح مسلم - است.

ترجمه     12 حدیث    در مورد غدیر خم

حدیث اول:  جلد 1  ص  84 شماره‌ی 641

... زاذان بن عمر گفت: شنیدم علی (علیه السلام) مردم را در رحبة ( محلی در کوفه ) قسم می داد به آنچه در زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در غدیر خم شاهد بوده‌اند تا گفتار پیامبر را در غدیر بازگو کنند. پس سیزده نفر برخاستند  و شهادت دادند که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیده‌اند که می‌فرمود: هرکس که من مولای او هستم پس علی هم مولای اوست.


ادامه مطلب


برچسب ها: غدیر خم در مُسند أحمد بن حنبل،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 24 آبان 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده
مطابق با فتوای حضرت آیه الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی)

 1 - آیا براى زنى كه سالم است، جلوگیرى از باردارى بطور موقت از طریق بكارگیرى وسایل و موادى كه از انعقاد نطفه جلوگیرى می ‏كنند، جایز است؟
 2 - استفاده از یكى از دستگاههاى جلوگیرى از باردارى كه چگونگى جلوگیرى از حاملگى توسط آن تا به امروز معلوم نشده، ولى به عنوان وسیله‏اى براى جلوگیرى از باردارى شناخته شده است، چه حكمى دارد؟
 3 - آیا جلوگیرى دائم از حاملگى براى زنى كه از خطر باردارى خوف دارد، جایز است؟
 4 - آیا جلوگیرى دائمى از باردارى براى زنانى كه زمینه مساعدى براى به دنیا آوردن فرزندانى معیوب یا مبتلا به بیماریهاى ارثى جسمى و روانى دارند، جایز است؟
 
ج: 1 - اگر با موافقت شوهر باشد، اشكال ندارد.
 2 - اگر موجب از بین رفتن نطفه بعد از استقرار آن در رحم شود و یا مستلزم نگاه و لمس حرام باشد، جایز نیست.
 3 - جلوگیرى از باردارى در فرض مذكور اشكال ندارد بلكه اگر حاملگى براى حیات مادر خطر داشته باشد، باردار شدن بطور اختیارى جایز نیست.
 4 - اگر با یك غرض عقلائى صورت بگیرد و ضرر قابل توجهى هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد، اشكال ندارد.

 
 5 : بستن لوله هاى منى مرد براى جلوگیرى از افزایش جمعیت چه حكمى دارد؟
 ج: اگر این كار با یك غرض عقلائى صورت بگیرد و ضرر قابل ملاحظه‏اى هم نداشته باشد، فى‏نفسه اشكال ندارد.
 


ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 17 آبان 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

راز و رمزهای فلسفه قربانی كه یكی از مناسك حج است، پیام ها و نكات قابل توجهی برای زائران خانه خدا و امت اسلام دارد. قربانی هم فلسفه عبادی و عرفانی دارد و هم فلسفه سیاسی و اقتصادی بر آن قابل ترسیم است. نخستین حكمت روشن قربانی كه در قرآن به آن اشاره شد، بالاترین مراتب تقوی است. در آیه 37 از سوره حج می خوانیم كه :«لن ینال الله لحومها ولا دماءها ولكن یناله التقوی»

                                        

یعنی خون و گوشت قربانی كه جزء مناسك منی است به خدا نمی رسد، بلكه روح عمل است كه تقرب آور است و تقوای این كار به خدا می رسد. عمل قربانی كردن در واقع یك حكم دارد یك حكمت. حكم آن، كشتن یك گوسفند و حكمت آن با تقوا بالا رفتن.

هر عملی كه در آن تقرب باشد، قربانی است. این تقوا نه تنها به طرف خدا صاعد می شود بلكه به خدا می رسد و چون تقوی، وصف نفسانی روح انسان متقی است كه جدای از جان انسان نیست، اگر تقوی به خدا برسد، انسان متقی نیز به خدا می رسد.

تقوی مراتبی دارد و قربانی می تواند اشاره به بالاترین مراتب تقوی باشد. یك مرتبه از تقوی اجتناب از گناهان است، مرحله بالاتر، اجتناب از مطلق كارهای ناپسند چه گناه و چه مكروه است؛ و بالاترین مرتبه اش نیز این است كه در دل انسان جز محبت و عشق به خدا و ارزش های دینی چیز دیگری نباشد كه «دل حرم خداست».

نخستین حكمتی كه قربانی در حج دارد این است كه حضرت ابراهیم اسماعیل را برای قربانی آماده كرده؛ داستانش مفصل در قرآن آمده است:«پسر عزیزم من در خواب دیدم خداوند به من دستور داده تو را قربانی كنم، پسر هم تسلیم شد و گفت: هر چه خدا به تو دستور داده درباره من انجام بده و من صبر می كنم.» پیرمردی كه در اواخر عمر، خدا به او جوان برومندی مانند اسماعیل داده است اكنون می خواهد او را با دست خودش در منی قربانی كند. حتی تا آخرین مراحل دستور را انجام داد و به تكلیف خود عمل كرد. كارد به حلق اسماعیل گذاشت و فشرد، ولی كارد نبرید. این اشاره به بالاترین درجات تقوی است؛



ادامه مطلب


برچسب ها: فلسفه قربانی كردن در روز عید قربان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 9 آبان 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده
                                            

شهر مكه ، شهر عظمت و شوكت و شهر رحمت و بركت است . شهر آمرزش و مغفرت است . و لذا از احترام و حرمت ویژه اى برخوردار مى باشد.

ورود به شهر مكه ، وارد شدن به شهر خدا و رسول اوست ، وارد شدن به شهر صفا و مروه ، وارد شدن به  ام القرى  است ، لذا ائمه معصومین  در زمینه ورود به شهر مكه ، دستورات و سفارشاتى دارند كه شایسته است حجاج محترم آنها را رعایت كنند.

یكى از آداب در هنگام وارد شدن به شهر مكه ، ((تواضع و فروتنى حجاج )) است . انسان ، هنگام ورود به این شهر باید بداند كه وارد شهرى مى شود كه خانه خداوند در آنجاست . خداوند كه هر شب و روز در برابر او و به سمت خانه او پیشانى خود را برخاك مى گذاریم . تكبّر و تفاخر در شهر مكه ، هیچ ثمره اى ندارد. آنجا همه بندگان خدا هستند و همه در برابر خدا و مهمان او مى باشند. اسحاق بن عمار مى گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود:

لایَدْخُلُ مَكَّةَ رَجُلٌ بِسَكیِنَةٍ إِلا غَفَرَ لَهُ، قُلْتُ: مَاالسَّكینَة ؟ قالَ یَتَوُاضَعُ.(1)

یعنى : مردى نیست كه با سكینه وارد مكه شود مگر اینكه خداوند گناهان او را مى بخشد، من به امام عرض كردم : سكینه چیست ؟ فرمود: سكینه این است كه مرد در برابر خداوند تواضع و فروتنى كند.

یكى دیگر از آداب ورود به شهر مكه این است كه قبل از ورود، حمام نموده و با بدنى تمیز و پاكیزه وارد شود. امام صادق علیه السّلام مى فرماید:

إِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ فى كِتابِهِ: (... وَطَهِّرْ بَیْتِى لِلطائفینَ وَالعاكِفینَ والرُّكِّ السُجُودِ...) فَیَنْبَغِى لِلْعَبْدِ اءَنْ لایَدْخُلَ مَكَّةَ إ لاّ وَهُو طاهِرٌ قَدْ غَسَلَ عَرَقَهُ وَالا ذْىَ وَتَطَهَّرَ.(2)

یعنى : خداوند در قرآن كریم به ابراهیم فرموده است : و خانه مرا پاك گردان براى طوف كنندگان ، بپاى ایستادگان ، ركوع كنندگان و سجود كنندگان ، پس شایسته است بنده خدا وارد مكه نشود مگر اینكه پاك و تمیز باشد و عرق بدنش را شستشو بدهد و پاك كند


ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 1 آبان 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده