نماز جمعه تاریخی با حضور رهبر معظم انقلاب
 

 سوالی از محضر مقام معظم رهبری :

دقت و توجه شرع مقدس اسلام در مورد طهارت و نجاست به چه صورتی است و ...

جواب:

1 - از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیاء است. یعنى در هر موردى كه كمترین تردیدى در نجس شدن آن براى شما حاصل شد، واجب است حكم به عدم نجاست كنید.

 2 - كسانى كه داراى حساسیت نفسانى شدیدى در مورد نجاست هستند (به این افراد در اصطلاح فقهى وسواسى گفته مى‏شود)، حتى اگر گاهى یقین به نجاست هم پیدا كردند، باید حكم به عدم نجاست كنند، مگر در مواردى كه نجس شدن یك شى‏ء را با چشمان خود ببینند، بطورى كه اگر فرد دیگرى هم آن را ببیند، یقین به سرایت نجاست پیدا كند، فقط در این موارد باید حكم به نجاست كنند.

 استمرار اجراى این حكم در مورد افراد مزبور تا زمانى است كه این حساسیت به طور كلى از بین برود.

 3 - هر شى‏ء یا عضوى كه نجس مى‏شود، براى تطهیر آن، یكبار شستن با آب لوله‏كشى بعد از زوال عین نجاست كافى است. تكرار در شستن یا فرو بردن آن در آب لازم نیست، و اگر شى‏ء نجس از قبیل پارچه و مانند آن باشد، باید به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد.

 4 - از آنجائى كه شما به این حساسیت شدید در برابر نجاست مبتلا هستید، باید بدانید كه غبار نجس در هیچ صورتى نسبت به شما نجس نیست و نیز مراقبت از دست‏هاى كودك چه پاك باشد یا نجس و همچنین دقت در این كه خون از بدن زائل شده یا خیر، لازم نیست. این حكم درباره شما تا زمانى كه این حساسیت از بین نرفته، باقى است.

 5 - دین اسلام داراى احكام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشرى است، لذا آن را بر خود مشكل نكنید و با این كار باعث وارد شدن ضرر و اذیت به جسم و روحتان نگردید. حالت دلهره و اضطراب در این موارد زندگى را بر شما تلخ مى‏كند، و خداوند راضى به رنج و عذاب شما و كسانى كه با شما ارتباط دارند، نیست. شكرگزار نعمت دین آسان باشید و شكر این نعمت، عمل بر اساس تعلیمات خداوند تبارك و تعالى است.

 6 - این حالت یك وضعیت گذرا و قابل علاجى است. افراد بسیارى بعد از ابتلاء به آن، با روش مذكور از آن نجات یافته‏اند. به خداوند توكّل نمائید و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشید. انشاء الله موفق باشید.

 

برگرفته از استفتائات مقام معظم رهبری





برچسب ها: حکم وسواس در طهارت و نجاست،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 26 آذر 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

اما احکام مربوط به عزاداری معمولا در چند بخش مطرح می‌شود که آن‌ها را در قالب پرسش و پاسخ ارائه می‌دهیم:

1. ایا سینه‌زنی یا رفتارهای نظیر آن‌که موجب صدمه بدن می‌شود از نظر اسلام حرام نیست؟

از نظر شرعی، ضررزدن به بدن حرام است اما این‌که چه ضررهایی شرعا حرام محسوب می‌شوند جای دقت بیشتری دارد مثلا اگر شما برای گرفتن کارت حضور در جلسه کنکور مجبور به ایستادن در صفی طولانی باشید که احیانا در نهایت پر و پایتان حسابی درد بگیرد یا برای پاس‌کردن دو واحد تربیت بدنی مجبور شوید ده‌تا بارفیکس با مشقت بسیار بروید و تا دو روز گرفتگی عضلات ساعد و بازو را تحمل کنید یا حتی در هوای سرد زمستان برای خواندن نماز صبح مجبور شوید با آب سرد وضو بگیرید و احیانا دچار عوارض خشکی و پژمردگی پوست بشوید، در همه این موارد به بدنتان ضرر رسانده‌اید اما عقلا تحمل این ضررهای ناچیز، صحیح و قابل قبول است. به‌عبارت دیگر در بسیاری از این موارد این ضررها از دید عقلا ضرر محسوب نمی‌شود و یا اگر بشود با توجه به هدفی که درپی آن بودید تحملش عاقلانه است. معیار شرع هم همین است یعنی صرف قرمز شدن پوست و امثال آن، از دید شرع ضرر مورد توجه» یا به اصطلاح فقهی معتنابه» محسوب نمی‌شود و در نتیجه اشکالی ندارد و اگر هم احیانا ضررهایی باشد که انسان در حالت عادی تحمل آن را بر خود روا نمی‌دارند (مثلا ده‌ساعت همراهی با هیئت با پای پیاده در زمین ناهموار و پر از خاک و خاشاک) به واسطه احیای عزاداری سالار شهیدان که یکی از ضرورت‌های مذهب محسوب می‌شود از نظر شرعی اشکالی ندارد.



دربارة قمه‌زنی یا سینه‌زنی با تیغ و امثال آن هم تقریبا مسأله از جهت ضرر و صدمه‌ای که به بدن وارد می‌شود روشن است اما اگر ادعا شود زخم آن به‌طور معجزه‌آسایی بهبود می‌یابد و در هرحال از این جهت اشکالی ندارد، باید به یک حکم ثانوی هم توجه داشت و آن این‌که برخی از این رفتارها موجب سوء‌برداشت و یا سست‌شدن مبانی مذهبی در ذهن دیگران یا به اصطلاح وهن مذهب» است که یقینا حرام است چنان‌که بعضی از مراجع به این حکم تصریح دارند (استفتاءات مقام معظم رهبری، مسأله 1461)





2. استفاده از ابزار و آلات موسیقی در دسته‌های عزاداری چه حکمی دارد؟

در این‌باره دو بحث متفاوت مطرح است یکی خود آهنگ‌های مورد استفاده که اگر آهنگ‌های محرک و مورد استفاده در مجالس لهو و لعب (مجالس گناه و خوش‌گذرانی‌‌های حرام) باشد حرام است و این ربطی به خود آلات موسیقی ندارد و شامل سبک‌های مداحی هم می‌شود، و دیگری ابزار مورد استفاده که اگر ابزار متداول نظیر طبل و سنج و شیپور باشد که بیشتر در امور نظامی و... به‌کار می‌رود صرف استعمال آن‌ها اشکال ندارد اما اگر آلات مورد استفاده در مجالس لهو و لعب باشد استفاده از آن‌ها حتی‌ اگر به‌خودی‌خود اشکال نداشته باشد (که در بعضی موارد دارد: استفتاءات رهبر مسأله 1164) با این حال به‌دلیل عدم تناسب آن‌ها با فضای عزاداری اهل‌بیت‌علیهم‌السلام سزاوار دانسته نشده است (همان، مساله 1448).






برروی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب


برچسب ها: احکام عزاداری، احکام عزاداری Ashura - Muharram،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 17 آذر 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

 سایت مقام معظم رهبری

س 1213: آیا خرید و نگهدارى و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏هاى تلویزیونى از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانى به دست انسان برسد چه حكمى دارد؟
ج: دستگاه آنتن ماهواره‏اى از این جهت كه صرفا وسیله‏اى براى دریافت برنامه‏هاى تلویزیونى است كه هم برنامه‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏هاى حرام، حكم آلات مشترك را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏هاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله براى كسى كه آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏هاى حرام را كاملا فراهم مى‏كند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى كسى كه به خودش مطمئن است كه استفاده حرام از آن نمى‏كند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود. لكن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

س 1214: آیا خرید و فروش دستگاه دریافت‏كننده كانالهاى ماهواره‏اى براى گرفتن كانالهاى ماهواره‏اى جمهورى اسلامى براى كسى كه در خارج از جمهورى اسلامى زندگى مى‏كند، جایز است؟
ج: دستگاه مذكور هر چند از آلات مشتركى است كه قابلیت استفاده حلال را دارد ولى چون غالبا از آن بهره‏بردارى حرام مى‏شود و علاوه بر این بهره‏گیرى از آن در خانه مفاسد دیگرى را هم در بر دارد، بنابراین خرید و استفاده از آن در خانه جایز نیست، مگر براى كسى كه اطمینان دارد از آن بهره‏بردارى حرام نمى‏كند و نصب آن در خانه نیز مفسده دیگرى را دربرندارد.


برروی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب


برچسب ها: احکام آنتن هاى ماهواره‏اى،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 12 آذر 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده
عید غدیر مبارک
آداب و سنن عید غدیر خم از نگاه روایات
روز عید سعید غدیر یکی از این ایام سرور آل محمد، علیهم السلام، است که به عنوان «عیدالاکبر» نامیده شده، چرا که روز اکمال دین و اتمام نعمتهای پروردگار، به خاطر واقعه غدیر و انتصاب شایسته و بحق حضرت علی، علیه السلام، به امر الهی به جانشینی رسول معظم، صلّی اللّه علیه وآله، است.

دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ در تاریخ اسلام رخ داد که از یکى رسالت و از دیگرى امامت به وجود آمد. نخستین حادثه، نزول وحى بود که رسالت پیامبر(ص) را در برداشت. دومین حادثه، غدیر بود که امامت را به وجود آورد و در حقیقت ادامه رسالت بود. روز غدیر و امامت همان قدر اهمیت دارد که روز بعثت و رسالت.
دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ در تاریخ اسلام رخ داد که از یکى رسالت و از دیگرى امامت به وجود آمد. نخستین حادثه، نزول وحى بود که رسالت پیامبر(ص) را در برداشت. دومین حادثه، غدیر بود که امامت را به وجود آورد و در حقیقت ادامه رسالت بود. روز غدیر و امامت همان قدر اهمیت دارد که روز بعثت و رسالت.
خداوند منّان نیز در قرآن به این ارتباط اشاره کرده و فرموده است:
یا ایّها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربّک وإن لم تفعل فما بلّغت رسالته واللّه یعصمک من النّاس ان اللّه لایهدى القوم الکافرین: (مائده، 67)
در آیه دیگر که همان روز و بعد از آن واقعه غدیر نازل شد فرمود:
الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا:(مائده،3)
مرحوم حاج میرزا جواد ملکى تبریزى مى گوید:
ویوم الغدیر من هذا الیوم [یوم المبعث] بمنزله الجزء الاخیر من العلقه التامه، بل بمنزله الباطن من الشىء الظاهر، وبمنزله الروح من الانسان، لانّ کل ما فى هذا المبعث الشریف من الخیر والفوز والسعاده مشروطه بولایه امیرالمؤمنین والائمه من ولده…1
به دلیل اهمیت روز غدیر به عنوان بزرگترین و مهمترین اعیاد اسلامى است که براى آن آداب و اعمال و فضایل بى شمارى بیان شده است. در این نوشته اعمال و آداب غدیر تا حدّ امکان در آیینه روایات نمایانده مى شود. قبل از هر چیز به چند نکته اشاره مى شود:
 
برروی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب


برچسب ها: آداب و سنن عید غدیر خم از نگاه روایات،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 3 آذر 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده