امر مقدس ازدواج بر تحقق اهدافی استوار گردیده است که عدم تحقق، آن نافی حکمت ازدواج است. یکی از مهمترین این اهداف، برآورده شدن نیاز جنسی زوجین است.

 

این نیاز یک حق دو طرفه است که برای زن وشوهر ـ هر دو ـ ایجاد تکلیف می نماید.


مطابق ماده 1103 قانون مدنی؛ «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر می باشند.»

 

 بنابر عرف جامعه، یکی از مصادیق حسن معاشرت، برآوردن نیاز جنسی همسر است.


ضمن آنکه در بند 29 «منشور حقوق و مسؤولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران» (مصوب 31/6/1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی) ـ که به عنوان قانون لازم الاجراء در کشور مطرح می‌باشد- در بیان حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران، چنین اعلام شده است:


« حق و مسؤولیت تأمین، تخصیص، طهارت و سلامت در ارتباط جنسی با همسر قانونی و حق اعتراض قانونی در صورت نقض آنها».


به این ترتیب برآورده شدن نیاز جنسی در زندگی مشترک، از حقوق و تکالیف زن و شوهر تلقی گردیده و از مصادیق حسن معاشرت محسوب می‌شود و در صورت عدم توجه به آن، هدف ازدواج به مخاطره می‌افتد.


برروی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب


برچسب ها: چرا با ازدواج زن ملزم به تمکین از مرد می باشد ؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 27 آبان 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

 عرفه ، روزى بسیار با عظمت و باشكوه است . و در این روز و حضور در صحراى عرفات اسرارى نهفته است كه به بعضى از آنها اشاره مى كنیم :


1 - روز عرفه نمودارى از روز قیامت است ؛ زیرا در روز عرفه همه حجاج با رنگها و شغلها و مقامهاى گوناگون در یك مكان اجتماع كرده و به راز و نیاز خداوند مى پردازند. انسان وقتى آن جمعیت عظیم را در صحراى عرفات مى بیند، به یاد صحراى محشر روز قیامت مى افتد.


2 - حجاج پس از اعمال عمره تمتع ، در فاصله زمانى كه با اعمال حج دارند، ممكن است مرتكب گناه و معصیت شده باشند. و نیز كسانى كه حج قران و افراد انجام مى دهند ممكن است در گذشته آلوده به گناه شده باشند، لذا خداوند به آنان فرصتى داده است تا پس از احرام حج ، به صحراى عرفات آمده و استغفار نمایند تا آنان را ببخشد. پس روز عرفه ، روز استغفار و تضرّع به درگاه خداوند است .
شیخ صدوق در كتاب ((اءمالى ))
، روایتى را از امام حسن علیه السّلام نقل مى كند كه آن حضرت فرموده است : شخصى یهودى خدمت رسول خداصلّى اللّه علیه و آله آمد. این یهودى كه داناترین افراد یهود بود، به رسول خداصلّى اللّه علیه و آله عرض كرد: اى محمد! من پیرامون ده كلمه از تو مى پرسم ...


رسول خداصلّى اللّه علیه و آله فرمود: ((بپرس ))

او چند سؤ ال را مطرح مى كند و درباره سؤ ال نهم مى گوید: چرا خداوند به بندگانش ‍ امر نمود تا بعد از ظهر در صحراى عرفات وقوف نمایند؟

برروی ادامه مطلب کلیک کنید

 


ادامه مطلب


برچسب ها: اسرار وقوف در عرفات،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 23 آبان 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

 

چرا میزان دیه زن نصف دیه مرد است ؟ آیا این بدان معناست که ارزش زن معادل نصف ارزش مرد می باشد؟

 

 

 

در تبیین این حکم اسلامی و تفاوت آن در مورد زن و مرد، مهمترین دلیل این است که؛ مسأله دیه صرفاً یک قرارداد اقتصادی است و ملاک ارزیابی انسان نیست.

 

دیه، یک حساب فقهی است و ارتباطی با اصول مذهب ندارد، مهمترین شخصیت‌های اسلامی با ساده‌ترین افراد از نظر دیه یکسان هستند.

 

دیة مرجع تقلید، یک انسان متخصص یا مبتکر، با دیة یک کارگر ساده در اسلام یکی است، به دلیل اینکه دیه عامل تعیین ارزش نیست و تنها یک ابزار است. معیار ارزش همان است که در قرآن بدان تصریح شده است که «اِنَّ اکرمکم عند الله اتقاکم»2.


یکی از وظایف اصلی مردان، قیام به امر خانواده و انفاق برآنهاست؛ به این معنی که شرعاً هر مردی موظف است تا نیازمندی‌ها و حوایج مادی و اقتصادی اعضای خانواده را بر طرف سازد، هر چند زن از مال دنیا و ثروت مکفی برخوردار باشد.

 

حال اگر تفاوت اثرگذاری زن و مرد را در شریان اقتصادی خانواده و جامعه به عنوان یک واقعیت بپذیریم، روشن خواهد شد که لطمه مالی که در حاشیه کشته شدن مرد یا نیروی مولد و نان‌آور خانواده متوجه خانواده می شود، بیش از لطمة مالی است که کشته شدن یک زن برای خانواده به وجود می آورد و فقدان مردی که واجب است نفقة همسر خود را تامین نماید، از صحنة خانواده و اجتماع، از نظر اقتصادی آثار زیان‌بارتری بر جای می گذارد، تا فقدان یک زن.

 

برروی ادامه مطلب کلیک کنید

 

 


ادامه مطلب


برچسب ها: چرا میزان دیه زن نصف دیه مرد است؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 14 آبان 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

بسم الله الرحمن الرحیم

بعضی ها بدون هیچ عذری به راحتی نمازشون رو می شکنند و به این مسئله فکر نمی کنند که شکستن نماز جائز نیست مگر در ۵ مورد زیر:

  1. براى جلوگیرى از ضرر قابل توجّه مالى یا بدنى مانعى ندارد، مثلاً اگر جان نمازگزار یا کسى که حفظ جان او واجب است به خطر بیفتد و بدون شکستن نماز رفع خطر ممکن نباشد باید نماز را شکست، همچنین براى حفظ مالى که نگهدارى آن لازم است، امّا براى مالى که اهمّیّت چندانى ندارد، مکروه است.
  2. هرگاه مشغول نماز باشد و طلبکارى طلب خود را مطالبه کند، چنانچه بتواند در بین نماز طلب او را بدهد و صورت نماز به هم نخورد بهتر است در همان حال بپردازد، ولى اگر بدون شکستن نماز ممکن نیست صبر کند تا نماز تمام شود و این مقدار تأخیر منافات با فوریت اداى دین ندارد مگر این که ضرورت خاصى داشته باشد، مثل این که همراهان وهمسفران طلبکار مى روند واو به زحمت مى افتد.
  3. هرگاه در اثناء نماز بفهمد مسجد نجس شده به خاطر تطهیر مسجد نماز را به هم بزند و آن را تطهیر کند، در غیر این صورت بعد از نماز اقدام به تطهیر مسجد نماید و احتیاط آن است که نماز خود را طولانى نکند.
  4. در مواردى که شکستن نماز واجب است چنانچه ادامه دهد معصیت کرده و نماز او نیز اشکال دارد.
  5. اگر پیش از رکوع متوجّه شود اذان و اقامه را فراموش کرده چنانچه وقت وسعت داشته باشد بهتر است نماز را بشکند و اذان و اقامه را بگوید و دوباره شروع کند.





برچسب ها: آیا شکستن نماز جایز است؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 6 آبان 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده