مفاهیم و اصطلاحات احكام


یكى از مقدماتى كه در علم احكام باید مورد توجه قرار گیرد «مفاهیم و اصطلاحات احكام‏» است. بدین جهت‏برخى مفاهیم و اصطلاحات مهم و مورد ابتلاى احكام را بر طبق حروف الفبا آورده‏ایم تا ما را در فراگیرى  و نشر آن یارى رسانید.
آلات لهو: ابزار و وسایل عیاشى و خوشگذرانیهاى نامشروع، مانند آلات قمار.
ابن السبیل: مسافرى كه در سفر خود درمانده و بدون زاد و توشه و مال باشد.
اجیر: كسى كه طبق قرار مشخص، در برابر كارى كه انجام مى‏دهد، اجرت دریافت مى‏كند.
احتلام: خواب دیدن، به مرحله بلوغ رسیدن، خارج شدن منى از انسان بویژه درخواب.
احتیاط: روشى كه رعایت آن در احكام شرعى موجب اطمینان انسان براى رسیدن به واقع است.
احتیاط لازم: احتیاط واجب.
احتیاط مستحب: احتیاطى غیر از فتواى فقیه است و بدین جهت رعایت آن الزامى نیست، ولى داراى ثواب است.
احتیاط واجب: امرى مطابق با احتیاط است كه فقیه همراه آن فتوا نداده است; در چنین مسائلى مقلد اگر خواست مى‏تواند به جاى عمل به نظریه مرجع تقلید خود به نظریه مجتهد دیگر كه بعد از مرجع تقلیدش، اعلم از دیگران است عمل كند و چنانچه در آن مساله، مرجع دوم نیز قائل به احتیاط واجب باشد، مقلد مى‏تواند به نظریه مرجع سومى كه بعد از مرجع دوم اعلم از دیگران است، مراجعه نماید.... 
احكام خمسه: وجوب، حرمت، استحباب، كراهت و اباحه.
احوط: مطابق با احتیاط، نزدیكتر به احتیاط، انجام آن داراى ثواب است. 
اخفات: آهسته خواندن.
ارباب خمس: صاحبان خمس، كسانى كه مى‏توانند از خمس استفاده كنند.
ارتماس: فرو شدن در آب، به یكباره در آب فرو رفتن.
استفتا: مطالبه فتوا، سؤال از نظریه مجتهد درباره حكم مسائل شرعى.
استمنا: انجام دادن عملى با خود كه موجب خروج منى مى‏شود، بیرون كردن منى از خود بدون آمیزش.
اشكال دارد: چنین عملى موجب اسقاط تكلیف نیست و آن عمل را نباید انجام داد، ولى در این مورد، مقلد مى‏تواند به فتواى مجتهد دیگرى كه بعد از مرجع تقلیدش اعلم از دیگران است عمل نماید.
اعراض از وطن: تصمیم انسان بر اینكه براى همیشه وطنش را ترك كند. 
اقوا این است: نظر قوى بر این است، فتوا این است و در این صورت، مقلد باید بدان عمل كند. 
اماله: تنقیه كردن، داخل كردن دارو و مایعات به وسیله ابزار مخصوص در روده‏ها از طریق پشت.
امساك: باز داشتن، خوددارى كردن از خوردن غذا. 
اناث و ذكور: دختران و پسران، زنان و مردان.
اولى: سزاوارتر، بهتر و انجام آن داراى ثواب است.
ایقاع: هر نوع قراردادى كه با تصمیم یك طرف انجام پذیرد و نیاز به قبول دیگرى نداشته باشد.
اهل كتاب: غیر مسلمانانى كه خود را پیرو یكى از پیامبران صاحب كتاب مى‏دانند، مانند یهودیان و مسیحیان. . .

برروی ادامه مطلب کلیک کنید.


 


ادامه مطلب


برچسب ها: مفاهیم و اصطلاحات احكام،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 31 اردیبهشت 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

 سؤال: منظور از تولى و تبرى چیست؟

 

توضیح این كه: منظور از «تولى» و «تبرى» كه به عنوان دو دستور اسلامى به ما آموخته‏اند چیست و آیا این دو دستور را در دنیاى امروز نیز مى‏توان انجام داد؟

پاسخ: معمولا «اسلام» را تشبیه به درخت برومندى مى‏كنند كه مبانى عقیده‏اى، اصول و ریشه‏هاى آن را تشكیل مى‏دهد و برنامه‏هاى وسیع عملی، فروع و شاخه‏هاى آن را و نیز معمولا ده موضوع را به عنوان فروع و شاخه‏ها ذكر مى‏كنند، در حالى كه برنامه های عملی اسلام گسترده‏تر از آن است كه در ده موضوع خلاصه شود، ولى اهمیت این دستورات ده گانه سبب شده است كه آنها را در ردیف اول بشمارند وگرنه مسلما منحصر به اینها نیست. از این دستورات ده گانه، سه قسمت مربوط به عبادات و نیایش و پیوند با خداست - نماز، روزه، حج - و دو قسمت مربوط به مسائل اقتصادى و پیوند با خلق خدا - زكات، خمس - و پنج قسمت مربوط به مسائل اجتماعى و نظامى و سیاسى است - جهاد، امر به معروف و نهى از منطر، تولى و تبرى - فعلا سخن از دو دستور اخیر است كه به معنى «دوست داشتن» و «تنفر داشتن» است. چه كسى را دوست بداریم و از كه متنفر باشیم؟  

دوستان خدا، مردم حق طلب، انسانهاى ارزنده و حامیان حق و عدالت را دوست بداریم و از آلودگان، ستمگران، بى بند و باران و دشمنان خدا و مردم، متنفر باشیم.  

 

چرا همه را دوست نداریم؟ چرا با همه خلق خدا خوب نباشیم؟ مگر در دنیاى امروز مى‏توان اصل زندگى مسالمت‏آمیز را با همه كس و در همه جا فراموش كرد؟  

باید از كسانى كه از طرفدار «تز» دوستى با همه و در تحت هر شرایطى هستند پرسید: آیا در جهاتى كه ظالم و مظلوم و ستمگر و ستمدیده، استعمارگر و استعمار شده، حق طلب و اشغالگر و پاك و ناپاك وجود دارد همه را دوست بداریم؟! با همه خوش باشیم؟! ما به همه كمك كنیم؟! آیا هیچ منطق انسانى چنین اجازه‏اى را به ما مى‏دهد؟ آیا عاطفه زنده هیچ مردمى با این سازشكارى غلط هماهنگى دارد؟  

 

برروی ادامه مطلب کلیک کنید.


ادامه مطلب


برچسب ها: منظور از تولى و تبرى چیست؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 24 اردیبهشت 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

 

 

سوال  : در نوشتـن اسم جلاله معروف شده كه به جاى (( الله )) (( ا... )) و (( اله )) مى نـویسند, حكـم كسانى كه ایـن دو كلمه را (( الف و اله )) را بـدون وضـو مـس نمـایند, چیست؟

جواب : همزه و نقاط, حكـم لفظ جلاله را ندارد, بخلاف كلمه ( اله ) كه همان حكم را دارد.

 

سـوال : حكـم افرادى كه وضـو ندارنـد و اسامـى اشخاص مثل (( عبـدالله )) و (( حبیب الله )) را لمـس مـى كند, چیست؟

جواب : براى كسانى كه وضو ندارند مـس لفظ جلاله جایز نیست گرچه جزئى از اسم مركب باشد.

 

سـوال  : آیا بـراى زن حایض جایز است گـردن بنـدى را بگـردن داشته باشد كه اسـم مبارك پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم بر آن نقش شده است؟

جواب : آویختـن آن بگردن اشكال ندارد, بشرطى كه اسـم مبارك با بدن تماس نداشته باشد.

 

سـوال  :آیا لمـس كردن آرم جمهورى اسلامـى ایران كه روى نامه ها و تكت ( بلیط ) اتوبـوس ها و سرویـس هاى عمومى نقـش شده است, حرام است؟

جواب : اگر از نگاه عرف اسـم جلاله خـوانده شده و برداشت شـود, دست زدن به آن, بدون طهارت, حرام است, و در غیر اینصـورت اشكال ندارد...

 

برروی ادامه مطلب کلیک کنید.

 

 


ادامه مطلب


برچسب ها: احکام مس لفظ جلاله و اسماء متبرکه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 18 اردیبهشت 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

12 اردیبهشت ( سال روز شهادت استاد شهید مطهری )

امام خمینی (ره) :

من اگر چه فرزند عزیزی كه پاره تنم بود از دست دادم لكن مفتخرم كه چنین فرزندان فداكاری در ‏اسلام وجود داشته و دارد .

امر به معروف

خانه حق را بیا آباد كن خلق را سوى خدا ارشاد كن

امر بالمعروف كن بر جاهلان نهى از منكر ز قوم غافلان

امر بالمعروف محبوب خداست از صفات انبیا و اولیاست

انبیا را از همه گفت و شنود غیر از این مقصود مقصودى نبود

این صفت چون از فروع دین توست از شروط ملت و آیین توست

سعى كن تا دین خود كامل كنى روز و شب ارشاد هر جاهل كنى

امر بالمعروف و نهى از منكرات واجب عینى است چون صوم وصلات

امر بالمعروف چون موقوف شد زین سبب هر منكرى معروف شد

بالسان لین و خلق نكو با خلایق تو كلام حق بگو

هر كجا قول تو افتد ناقبول خاطر خرم مكن هرگز ملول

اجر این زحمت رضاى داور است مایه خشنودى پیغمبر است

روز محشر «ذاكر» ار خواهى نجات تا توانى نهى كن از منكرات

 

برروی ادامه مطلب کلیک کنید.

 

 


ادامه مطلب


برچسب ها: احکام شرعی در قالب شعر،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 12 اردیبهشت 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

ایّام « فاطمیه» كه می‌رسد، دلهای عاشق و بیقرار، «سرود غم» می‌خواند و منظومه اندوه می‌سراید.
وقتی یك بوستان، خزان زده شود،
وقتی یك گل، پرپر گردد و بلبلی به هجران گل مبتلا شود،
چه می‌ماند؟ جز فصل نالیدن و موسم گریستن؟
فراق فاطمه، تنها علی را داغدار نكرد، بلكه چشم فضیلتها در داغ آن محبوبه پیامبر، خون گریست و دیدگان ارزشها، همواره گریان آن مظلومه تاریخ ماند.

 

 

کسب درآمد از طریق سایتهایی تبلیغاتی چه حکمی دارد ؟

 

پرسش : درباره کسب درآمد از طریق سایتهایی که ما تبلیغاتشان را نگاه می کنیم چند سوال دارم:
1.حکم اصل چنین کسبی چیست؟
2.بر فرض صحت.بعضی از تبلیغات بخاطر مشکلاتی باز نمیشود.یا اینکه بعضی جزو سایتهای خلاف وممنوعه است.حکم اینها چیست؟
3.ما برخی از تبلیغات را متوجه نمی شویم(بخاطر عدم تسلط به زبان).حکمش چیست؟آنهایی که می فهمیم تا آخر باید بخوانیم؟
4.گرفتن جایزه بخاطر زیر مجموعه حکمش چیست؟
5.پولهایی که مخلوط به حرام و مجهول المالک شده را چگونه جدا کنیم؟به گونه ای که به واسطه های تبدیل کننده مال حرام نرسد؟
6.آیا گرفتن پول کفار که حربی نیستند به این شکل جایز است؟

پاسخ :

1 - کسب در آمد از طریق نگاه و مراجعه و بازدید از سایت های اینترنتی در صورتی که از طرف مسئولان آن سایت وجهی پرداخت می شود اشکالی ندارد.
2- اما اگر بازدید از آن سایت باعث گناه و معصیت شود مثل این که عکس های مستهجن را مشاهده کنید یا مطالب گمراه کننده و ضاله مطالعه کنید یا باز کردن آن سایت به نحوی کمک و ترغیب و تشویق به ظلم و فساد باشد جایز نیست .
نگاه به سایت های ممنوعه جایز نیست ...

 

برروی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب


برچسب ها: حکم کسب درآمد از سایتهایی تبلیغاتی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 5 اردیبهشت 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده