آیا خرید و فروش وام بانکی مشکل شرعی دارد یا نه؟

 

 

- واگذار کردن امتیاز وام به دیگری قبل از گرفتن آن و گرفتن وجهی به ازای آن اگر برخلاف مقررات بانکی نباشد اشکالی ندارد. بدین معنا که مثلا شما امتیاز گرفتن وام را دارید ولی وام را نمی خواهید بگیرید یا به جهتی نمی گیرید و می خواهید این امتیاز دریافت وام را به دیگری واگذار کنید تا براساس مقررات بانکی وام دریافت کند ، این واگذاری و گرفتن وجهی بابت آن اشکالی ندارد .
ولی بعد از این که کسی وام بانکی را دریافت کرد نمی تواند آن وام را در جهتی غیر از آن جهتی که وام برای آن گرفته شده مصرف کند و یا به دیگری بفروشد، چون وام های بانکی غالبا قرض الحسنه نیست، بلکه معاملات بانکی است و در این معاملات باید بر طبق همان قرارداد معامله عمل نمود . مثلا کسی که وام خرید مسکن می گیرد باید مسکن تهیه کند و نمی تواند در تجارت یا مصارف دیگر استفاده نماید .




برچسب ها: آیا خرید و فروش وام بانکی مشکل شرعی دارد یا نه؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 31 فروردین 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

مسائل جدید فقهی

 

سود یا بهره بانکی ربا است یا نه؟

فرق اساسی بین نظام بانکی جمهوریاسلامی ایران بانک های کشورهای دیگر این است که، مبنای بانک های ایران براین است که عملیات خودرامنطبق با قوانین تجاری واقتصادی اسلام انجام دهند،ولی بانک های دیگر گردش کارشان بر این اساس نمی باشد.
: بانک ‏هاى جمهورى اسلامى براساس مصوبات مجلس و تأیید شوراى محترم نگهبان براساس عقود و معاملات اسلامى از قبیل مضاربه، جعاله، شرکت، خرید و فروش، عمل مى‏کنند.
بنابراین اگر طرفین قرارداد برطبق قراردادهاى مصوب عمل نمایند، استفاده و سودهایى که مى‏گیرند، اشکالى ندارد و ربا محسوب نمى‏شود.
ربا تعریف خاص خود را دارد که یا به صورت ربای قرضی است یا معاملی و عملیات بانکی بدون در نظر گرفتن عقود اسلامی ، غالبا به صورت ربای قرضی صورت می گیرد.
آیت الله فاضل مى‏فرماید: «مبناى بانک‏ها بر رعایت ضوابط اسلامى است و چون گرفتن و دادن پول بر مبناى مضاربه و سایر عقود اسلامى است، لذا سود از هر طرف براى طرف دیگر حلال است».
در جاى دیگر فرموده: «بانک‏ها موظفند طبق مقررات اسلامى عمل کنند و براى کسى که علم به خلاف ندارد، اشکالى نیست».(1)
آیت الله مکارم فرمود: «ماهیت سپرده‏هاى حساب جارى ماهیت قرض است و مشروط بر این است که به مجرد مطالبه ادا شود، و ماهیت سپرده‏هاى دراز مدت و کوتاه مدت، نوعى مضاربه یا سایر عقود شرعیه و مانند آن است و پرداخت سود على الحساب نوعى وام است که بعد از ظهور ربح (سود)محاسبه مى‏شود و در صورت رعایت ضوابط عقود شرعیه مانند مضاربه، گرفتن سود اشکالى ندارد».(2)
آیت الله تبریزى فرمود: «چنانچه سپرده گذار بانک را وکیل کند که با پول او معامله شرعى انجام دهد و اطمینان داشته باشد که به این قرارداد عمل مى‏شود، گرفتن سود اشکالى ندارد».(3)
آیت الله بهجت فرموده: «در صورتى که معاملات و عملیاتى که بانکها انجام مى‏دهند، براساس معاملات شرعى باشد، گشایش اعتبارات بى اشکال است».(4)
فتواى  رهبر معظم انقلاب  نیز همچون سایر فقهاى عظام است.(5)
پى‏نوشت‏ها:
1 - جامع المسائل، ج 1، ص 286.
2 - استفتائات جدید، ج 2، ص 578.
3 - استفتائات جدید، ج 1، ص 479.
4 - توضیح المسائل، ص 452.
5 - توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 808.




برچسب ها: سود یا بهره بانکی ربا است یا نه؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 27 فروردین 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

 

نگاه به نامحرم

 

 

روزی شیطان به نزد موسی                                                                                                     علیه السلام آمد . موسی از او پرسید چگونه بر فرزندان آدم تسلط پیدا می کنی ؟

شیطان گفت : من برای تسلط بر فرزندان آدم راهکارهای مختلفی دارم . اما سه چیز است که کمر انسانها را می شکند و من راحت بر آنها تسلط پیدا می کنم .

اول آنکه : کارهای نیک کوچک خود را بزرگ بشمارند

دوم آنکه : گناهانشان در نظرشان کوچک باشد

سوم آنکه : از خود و اعمالشان راضی باشند

موسی علیه السلام از اوپرسید :

چگونه نمی توانی بر یک انسان مسلط شوی ؟

شیطان گفت : قویترین حربه ی من برای مبارزه با فرزندان آدم یک چیز است و آن نگاه به نامحرم است . اگر بتواند با آن مبارزه کند دیگر من تسلطی بر او نخواهم داشت .

 





برچسب ها: نگاه به نامحرم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 21 فروردین 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

 

دلایل علمی بر حرام بودن طلا بر مرد

از نظر علمی یك سری تأثیرات منفی در مورد طلا برای مرد ذكر شده است؛ از جمله :


الف) تحریكات عصبی . رجوع کنید به : بهداشت در اسلام , دكتر احمد صبور اردوبادی


 ب ) ازدیاد بیش از حد گلبول های سفید . رجوع کنید به : سالنامه پیام اسلام , سال 1357

اما باید به این نکته توجه داشت که انسان یک موجود ارزشی است نه خاکی و مادی، انسانیت انسان در گرو شکوفایی استعدادهایی است که خدای متعال به منظور نیل او به مقام شامخ خلافت الهی، به وی ارزانی داشته است. اما حقیقتا راه شکوفایی این استعدادها چیست؟ آفات و موانع این راه کدام است؟ تمام اینها در قالب احکام شرعی به عنوان یک لطف الهی بیان شده است. علم متکفل «تندرستی» است و به بعد ارزشی قضایا کاری ندارد در حالی که دغدغه اصلی یک مسلمان باید ابعاد ملکوتی و معنوی باشد و به «تن» و «علم» در حد یک ابراز و مقدمه نگاه کند. با در نظر گرفتن این اصل لابد توجه دارید که بدون شك احكام الهی دارای مصالح واقعی و فی نفسه می باشند ، لیكن دریافتن فلسفه آنها توجه به چند نكته ضروری است :
1- آیا بشر می تواند به فلسفه همه احكام دست یابد؟ قطعا پاسخ این سؤال منفی است ; زیرا:
الف ) در متون دینی فلسفه همه احكام ذكر نشده است.

ب ) احكامی كه فلسفه آنها بیان شده , معلوم نیست كه همه فلسفه هایش ذكر شده است ، بلكه چه بسا فلسفه های بی شماری در مورد یك حكم وجود دارد، ولی شارع مقدس به طور گزینشی برخی از آنها را یادآور شده است.

ج ) علوم بشری نیز قادر به كشف برخی از حكمت ها و فلسفه های احكام می باشند, نه همه آنها. بنابراین انتظار دانستن فلسفه همه احكام به طور جامع و كامل انتظاری فراتر از توان علمی و تنگناهای دانش بشری است.

2- فلسفه احكام محدود به حكمت های مادی و فیزیكی - كه در چنبره علوم تجربی قرار می گیرند- نیست؛ بلكه در بسیاری از موارد علت یا حكم نهایی برتر و بالاتر دارند كه از حوزه تحقیق و آزمون علمی و تجربی نیز بیرون است. در مثل علوم بشری از خواص بهداشتی روزه سخن به درازا گفته اند, ولی قرآن مجید بر نكته اساسی تری انگشت می گذارد و آن «تقوایابی» است و شاید علت این كه قرآن به نكات بهداشتی آن اشاره نكرده است این باشد كه اساسا امت اسلامی را متوجه اهداف فروتر و در سطح پایین نكند, بلكه همواره به سوی ارزش های متعالی و برین سوق دهد.
موفق باشید

استفاده از طلا براى مردان به مدت كوتاه مانند لحظه عقد چه حكمى دارد؟


آیت الله مكارم: اگر به جهت امتحان و یا به قصد نگه دارى موقّت و كوتاه مدت باشد، مانعى ندارد. آیت الله مكارم، استفتاءات، ج‏2، س‏164.

به فتوای امام خمینی برای مردان طلای سفید اشکال ندارد ،مگر آن که همان طلای زرد باشد وبا مخلوط کردن تغییر رنگ داده باشد.(1)
وبه فتوای آیت الله بهجت برای مرد طلای سفید حرام ونماز با آن باطل است.ولی پلاتین اشکال ندارد .(2)
وبه فتوای آیت الله مکارم آنچه طلا نامیده مى‏شود زینت کردن با آن براى مردان حرام است خواه طلاى زرد باشد ، یا سرخ، یا سفید ولى باید توجه داشته باشید که طبق شهادت اهل خبره پلاتین طلا نیست و فلز دیگرى است و لذا استعمال آن اشکال ندارد.(3)

از آیت الله خامنه ای در این رابطه سوال شده :
س 442: به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان بخصوص در نماز چه حکمى دارد؟
ج: به دست کردن انگشتر طلا براى مردان در هیچ حالى جایز نیست و نماز با آن هم بنا بر احتیاط واجب، باطل است.
س 443:استفاده مردان از انگشترى که از جنس طلاى سفید است، چه حکمى دارد؟
ج: اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى رنگ آن سفید شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.(4(

منابع:
1.امام خمینی، استفتاآت،ج1،ص 139،س51 از لباس نمازگزار.
2. آیت الله بهجت، استفتا آت،ج2،ص46، س1612.
3. آیت‏الله مکارم شیرازى، استفتاآت جدید ج 1، ص 49 و 50، س 117 و 118.
4. أجوبة الاستفتاءات (فارسی)، ص: 90، س 442و 443 .

 





برچسب ها: دلایل علمی بر حرام بودن طلا بر مرد،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 17 فروردین 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده

                                                           استفتاءات جدید

 

                                                    احکام نگاه کردن

1- نگاه به تصاویر بازیگران ایرانی بی حجاب

در یك سری سایت ها در اینترنت عكس یك سری از بازیگرهای ایرانی زن بی حجاب وجود دارد آیا دیدن آنها اشكال دارد با خیر

در صورتی كه آنها را بشناسید اشكال دارد همچنین در صورتی كه نگاه به آنها به قصد لذت باشد یا مفسده ای بر آن مترتب گردد.

2- نگاه به عکس و فیلم زن نامحرم بدون قصد ریبه

نگاه كردن به عكس و فیلم (اگرپخش مستقیم و زنده باشد) زنان نامحرم (بدون رعایت حجاب كامل) بدون قصد ریبه چه حكمی دارد

در صورتی كه بدون قصد لذت باشد و خوف وقوع در گناه نرود اشكالی ندارد. 

3- نگاه کردن به تصاویر مستهجن

نگاه كردن به تصاویر مستهجن در صورتى كه هیچ اثر سوئى روى فرد نداشته باشد چه حكمى دارد البته از نظر فقهى مراد است نه از لحاظ اخلاقى؟

جایز نیست زیرا تصاویر مستهجن منشأ فساد است.

4- نگاه با لذت به محارم

-اگركسی به قصدلذت به مادرزن خودنگاه كندیاوی راببوسد چه حكمی دارد؟

- به یقین حرام است.

5- حکم دیدن پا یا شکم برهنه زنانی که مقید به پوشش آن نیستند

دیدن پا یا شكم برهنه ی زنانی كه مقید به پوشش آن نیستند چه حكمی دارد؟

در صورتی كه به نهی از منكر دیگران توجهی نمی كنند و بدون قصد لذت نگاه شود و خوف وقوع در گناه نرود اشكال ندارد. البته این مسئله در مورد شكم صدق نمی كند.

6- نگاه کردن به موی سر خانمی که قصد ازدواج با او را دارد

سلام با آرزوی سلامت. اینجانب میخواستم بدانم آیا دیدن موی خانمی كه قصد ازدواج با او را دارم و با این ازدواج موا فقت كرده است حرام میباشد؟

این كار قبل از عقد جایز نیست مگر این كه واقعاً بخواهد آشنایی بیشتری به صفات و خصوصیات همسر آینده داشته باشد آن هم فقط به مقدار ضرورت جایز است.

7- نگاه کردن به عکس قبل از ازدواج همسر

من در سن 20 سالگی با زنی كه 18 سال سن داشت ازدواج كردم،نگاه من به عكس 16سالگی همسرم كه بی حجاب است وآن هم با قصد ریبه چه حكمی دارد؟

اشكال ندارد.

8- نگاه زن به مرد نامحرم

چه مقدار از بدن مرد را زن نامحرم می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم ببیند؟

آن مقدار كه بطور معمول آنرا نمی پوشانند مانند سر، گردن و كمی از سینه و دستها تا كمی بالاتر از آرنج و پاها تا نصف ساق.

9- نگاه کردن به عکس و فیلم مبتذل خارجی

نگاه كردن به عكس مستهجن یا فیلم مبتذل خارجی ( غیر مسلمان )‌چه حكمی دارد؟

جائز نیست.

10- نگاه کردن به عکسهای مبتذل

آیا دیدن عكسهای مبتذل برای ما گناهی دارد یا نه و آیا كبیره است یا صغیره و من در این باره توبه كرده ام و می خواهم كمی به من دلداری دهید.

دیدن عكس های مبتذل جائز نیست. حال كه موفق به توبه شده اید سعی كنید كه با اعمال نیك آینده گذشته را جبران كنید تا ان شاء الله خداوند شما را مشمول عفو خود قرار دهد.

11- تماشای فیلمهایی که حجاب را رعایت نمی کنند

نگاه كردن به فیلم های ایرانی كه تازه ساخته می شوند و حجاب را رعایت نمی كنند درست است یا نه

در صورتی كه هنرپیشه زن را نشناسید و منشأ فسادی نشود اشكالی ندارد.   

12- تماشای فیلمهای ایرانی و خارجی از تلویزیون

مشاهده فیلمهاى ایرانى در خارج و خارجى از سیماى جمهورى اسلامى ایران چه حكمى دارد؟

مشاهده فیلمهاى ایرانى در صورتى كه صحنه و آهنگهاى نامشروعى در آن نباشد جایز است چه براى كسانى كه در داخل هستند یا در خارج و در غیر این صورت جایز نیست و در مورد فیلمهاى خارجى چنانچه صحنه هاى نامشروع سانسور مى شود مانعى ندارد.

13- نگاه استاد و دانشجو به یکدیگر

در كلاسهاى دانشگاه اساتید مرد و زن تدریس مى كنند، نگاه كردن دانشجویان مرد به استاد زن و بالعكس چه حكمى دارد؟

در صورتى كه نگاه هوس آلود نباشد در مورد وجه و كفّین اشكالى ندارد.

14- نگاه غیر عمدی به نامحرم

امروزه زنهاى آرایش كرده در جامعه زیاد ظاهر مى شوند، آیا نگاه كردن به آنها بدون قصد شهوت جایز است؟ و اگر جایز نیست حكم نگاه غیر عمدى چیست؟

نگاه غیر عمدى اشكال ندارد و رفت و آمد چنین زنهایى در كوچه و خیابان نمى تواند مانع رفت و آمد مردان مسلمان گردد اگر چه بدانند بدون قصد، نگاهشان به آنها مى افتد. 

15- تماشای تصاویر مستهجن توسط زن و شوهر

استفاده از نوارهاى تصویرى مبتذل و مستهجن توسّط زن و شوهر، جهت تهییج قوّه شهویّه، بدون این كه مفاسد دیگرى بر آن مترتّب گردد چه حكمى دارد؟ آیا كسى كه این گونه نوارها را به منظور فوق نگهدارى مى كند، قابل تعزیر است؟

اشكال دارد و قابل تعزیر است; ولى در مرحله اوّل در این گونه موارد در مقام تعزیر باید به اخطارهاى لفظى قناعت كرد.





برچسب ها: استفتاءات جدید،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 9 فروردین 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده