برداشت عضو از بدن مردگان

اكثر فقها صرفاً در صورتى برداشت عضو از بدن مردگان را تجویز مى كنند كه حفظ جان مسلمانى متوقف بر آن باشد و راه دیگرى نیز براى معالجه و نجات جان او نباشد. حضرت امام مى فرماید:

لایجوز قطع عضو من المیت لترقیع عضو الحیّ اذا كان المیت مسلماً الاّ اذا كان حیاته متوقفة علیه وامّا اذا كان حیاة عضوه متوقفة علیه فالظاهر عدم الجواز;

جدا كردن عضو مرده مسلمان به منظور پیوند به زنده جایز نیست مگر در صورتى كه حیات بیمار مسلمان متوقف بر پیوند باشد. امّا اگر سلامتى و حیات عضو او متوقف بر پیوند باشد, ظاهر آن است كه قطع عضو مرده مسلمان در این صورت جایز نیست.(1)

امّا برخى دیگر از فقها برداشت عضو از مرده مسلمان را در صورتى كه سلامتى و حفظ حیات و كارآیى عضو مسلمانى بر آن متوقف باشد نیز جایز مى دانند.(2) دلیل این اختلاف, اختلاف فقها در حدود دایره ضرورت از حیث توسعه و تضییق است و چون دلیل ایشان براى جواز برداشت عضو از بدن مردگان مسلمان قاعده تزاحم است وحفظ سلامتى و حیات عضوى از اعضاى بیمار مسلمان را مهم تر از وجوب رعایت احترام مرده مسلمان مى دانند, لذا برداشت عضو از مرده مسلمان را به منظور تعویض عضو فاسد بیمار نیز جایز مى دانند.

برروی ادامه مطلب کلیک کنید

با تأمّل در مرجحات باب تزاحم واهمیت بیمارى و عضو از كار افتاده شخص گیرنده عضو مى توان به این نتیجه رسید كه در هر موردى قطع عضو مرده مسلمان با انگیزه و هدفى عقلایى انجام شود و پیوند آن به منظور بازیافت سلامتى و كارآیى عضو مسلمان و رفع بیمارى مهمى از گیرنده, موجب تحصیل مصلحتى مهم تر از مصلحت رعایت احترام مرده مسلمان گردد, برداشت عضو از مرده در این صورت بر وجوب رعایت احترام مرده مقدم داشته مى شود; به عنوان مثال, برداشت قرنیه از چشم مرده مسلمان و پیوند آن به چشم نابیناى مسلمان و كمك به بازیافتن بینایى او, قطعاً مهم تر از مصلحت رعایت احترام مرده مسلمان و امرى جایز است.

علاوه بر این, پیش از این گذشت كه برداشت عضو از مرده مسلمان با این انگیزه و هدف عقلایى اصلاً مثله و هتك حرمت مرده مسلمان محسوب نمى شود و ادله نهى از مثله و هتك حرمت مرده مسلمان از این موارد منصرف است.





برچسب ها: حکم برداشت عضو از بدن مردگان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 16 دی 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده