سفارشات و افضل اعمال در ماه مبارك رمضان

پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)در جواب سؤال امیرالمؤمنین(علیه السلام)كه عرض مى كند. «ما أفضل الاعمال فى هذا الشهر»

فرمودند: «یا أباالحسن أفضل الأعمال فى هذا الشهر الورع عن محارم الله عزّوجلّ»; بهترین اعمال در این ماه پارسایى از محرّمات خداست، آنچه را كه خداوند تحریم فرموده انسان نسبت به آنها ورع داشته و وارسته باشد. و رع درجاتى دارد:

اولین درجه آن كه از همه نازلتر است ورع اهل توبه است كه انسان از هر معصیتى مى پرهیزد و توبه مى كند و به اطاعت روى مى آورد.

از این بالاتر ورع اهل صلاح است كه آنها از مشتبهات نیز

[1 ـ خطبه شعبانیه، اربعین شیخ بهایى ، حدیث9 ]

مى پرهیزند:

«دَعْ ما یُرِیبُك اِلى ما لایُرِیبُك»(1) ; «كارى كه مشتبه است و حلال بودن آن روشن نیست را ترك كنید.» غذى شبهه ناك را نخورده و حرف شبهه ناك نزنند.

گرچه ظاهراً حلال است ولى چون حلیّتش مشكوك است، ترك كن. این ورع صالحین است.

برروی ادامه مطلب کلیک کنید.

 

درجه بالاتر از آن ورع اهل تقواست. اینان نه تنها از محرمات پرهیز داشته و از مشتبهات نیز اعراض مى كنند بلكه از حلالهایى كه انسان را به سوى مشتبه مى كشاند نیز مى پرهیزند. گاهى انسان درباره افراد سخن مى گوید، همین كه دید كمكم ممكن است سخن به جایى بكشد كه احتمال هتك حیثیت یا غیبت مى دهد، ترك مى كند. یا در مسائل مالى كه كمكم ممكن است دستش به مال مشتبه آلوده بشود، ترك مى كند. آن حلالى را كه احتمال مى دهد كه كمكم پیامد شبههناك داشته باشد را ترك مى كند. این ورع اهل تقواست.

بالاترین درجه ورع صدیقین است. و آن این كه از هر چه غیر خداست وارستهاند، از هر چه غیر حق است پرهیز مى كنند. اگر قلب جز محبت خدا چیز دیگر را نپذیرفت قلب صدّیق است. در سوره احزاب خداوند فرمود:

{مَا جَعَلَ اللهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ}

قلب یعنى همان لطیفه الهى و همان جان الهى ، و انسان بیش از

[1 ـ بحارالأنوار، ج2، ص259، ح7. (2)2 ـ سوره احزاب، آیه4 ]

یك قلب ندارد. اگر هر انسانى یك قلب دارد و اگر به ما آموختند كه از خدى سبحان مسئلت كنید كه در این قلب جز محبت حق چیزى راه پیدا نكند: «وَ قَلْبِی بِحُبِّكَ مُتَیَّماً»، این تربیت، صدیقین است، آنگاه چیزى در قلب غیر از یاد حق نیست و این قلب از هر چه غیر حق است پرهیز كرده و وارسته مى شود.

انس با قرآن

ماه مبارك رمضان مستقیماً به خداوند سبحان استناد دارد. تنها ماهى كه در قرآن كریم نام او آمده است ماه مبارك رمضان است و این ماه را خداوند سبحان به نزول قرآن معرفى كرد و فرمود:

{شَهْرُ رَمَضان الَّذُى اُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآن}

عظمت این ماه به نزول قرآن كریم است نه به روزه گرفتن. قرآن كریم احكام و حكمى دارد كه یكى از آن احكام روزه گرفتن است. ماه مبارك رمضان ماه نزول قران كریم است، انسان در این ماه میهمان خداوند است و خداوند هم در این ماه غذایى به نام قرآن برى انسانها فرستاده است.

از رسول الله(صلى الله علیه وآله) رسیده است: «اِنّ هذا القرآن مأدبة الله» قرآن غذى آماده الهى است. قرآن سفره نیست كه هر كسى غذى خود را همراه بیاورد و آن را در سر سفره قرآن بخورد. كسى حق ندارد كه خواستههى خود را بر قرآن تحمیل كند، برداشتهى خود را به حساب قرآن گذارد. قرآن غذایى است آماده، هر كسى گرسنه معارف باشد از این غذا استفاده مى كند.

خداوند در این ماه ما را به قرآن خواندن فرا خوانده است و با ما درى این ماه سخن مى گوید. اگر كسى بخواهد با ظاهر قرآن در تماس باشد باید ظاهر پاك و طاهرى داشته باشد، بدون طهارت و وضو نمى شود با ظاهر قرآن در تماس بود، حتى نمى شود قرآن را به لب گذاشت و بوسید. امّا با محتوا، معنا، تفسیر و جان قرآن را {لایَمَسُّهُ اِلاّالْمُطَهَّرُون}(1) اهل بیت عصمت و طهارت را خدا از هر آلودگى منزه و پاك كرد، اینها كه مطهّرند. مى توانند با محتوى قرآن در تماس باشند. با جان و روح قرآن در ارتباط بوده و خود، قرآن متحرك باشند.

انسان در این ماه مهمان سفره پربار قرآن است، هر كسى به اندازه نیاز و استعدادش مى تواند از آن تغذیه شود.

دعا در ماه مبارك

طبق فرمایش پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله)دعاها در ماه مبارك مقبول است كه فرمود:

«ودعائكم فیه مستجاب».

باید توجه داشت كه چه دعایى بكند و برى چه كسى ، دعا در سطح بلند و برى همه باشد، اینطور نباشد كه تنها خودمان را دعا كنیم.

مردى در حضور رسول خدا(صلى الله علیه وآله)عرض كرد: خدایا پیامبر را بیامرز، مرا بیامرز. لسانشلسان حصر بود. حضرت فرمودند: تو چرا دور رحمتى خدا را سنگ چین كردى . بگو: «إذا دعا أحدكم فلیعمّ فإنّه

[1 ـ واقعه، آیه77، احزاب، آیه33 ]اُوجبللدّعاء».





برچسب ها: افضل اعمال در ماه مبارك،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 30 مرداد 1389 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده