امام حسین

سؤال 31. آیا استفاده از طبل، سنج و نى در مراسم عزادارى جایز است؟

جواب: استفاده از طبل و سنج که از آلات لهو نیست و براى نظم بخشیدن به حرکت سینه زنان و زنجیرزنان است، مانعى ندارد; ولى از نى زدن اجتناب شود و هنگامى که به مساجد مى رسند همه را خاموش کنند.

سؤال 32. آیا طبل زدن که از کارهاى لشکر یزید بوده، و مسلّماً موجبات مزاحمت و تضییع حقوق همسایه ها مى شود مجاز است؟

جواب: طبل زدن اختصاصى به لشکر کفّار نداشته است و استفاده از آن براى تنظیم حرکت دسته جات در شارع عام مانعى ندارد.

سؤال 33. وظیفه خطیرى بر عهده شیعیان ابا عبدالله(علیه السلام)و عزادارى براى آن حضرت مى باشد. از قدیم هیئت هاى حسینى با زدن طبل در خیابان، در گروه هاى مردمى به عزادارى مى پرداختند. اخیراً سخن هایى رایج شده که براى افرادى که در حال استراحت هستند، سر و صدا ایجاد مى شود. آیا باید حضور مردم را مخفى کرد؟ چنانچه وقت و زمان این عزادارى ها مناسب باشد زدن طبل چه حکمى دارد؟

جواب: هر گاه در زمان هاى مناسبى طبل بزنند که مردم معمولاً در خواب نیستند و رعایت اعتدال را نیز بنمایند مانعى ندارد.

سؤال 34. چنانچه در مراسم شام غریبان اباعبدالله(علیه السلام)هم زمان با مدّاحى، نى نواخته شود چه حکمى دارد؟

جواب: هرگاه آهنگ آن، مناسب مجالس لهو و فساد باشد جائز نیست.

سؤال 35. نواختن سازهایى همانند سنج و دمام(1) در مسجد و در مراسم عزادارى امام حسین(علیه السلام) چه حکمى دارد؟

جواب: در مسجد جائز نیست; ولى در دسته جات سینه زنى و عزادارى مانعى ندارد. البتّه به صورتى که مایه آزار مردم نشود.

سؤال 54. آیا قمه زدن به طور مخفى حلال است؟ به طورى که گفته مى شود، قبل از پیدایش دوربین حلال بوده است؟

جواب: عزادارى نباید باعث آسیب به بدن شود.

سؤال 55. آیا صحیح است که قمه زدن قبل از ضبط مراسم ها با دوربین، حلال بوده و الآن حرام است و اگر خنجر باشد اشکال ندارد؟

جواب: در عزادارى نباید به بدن آسیب رسانده شود.

سؤال 56. نظر حضرت عالى درباب قمه زدن و تیغ زدن عزاداران امام حسین(علیه السلام)در روز عاشورا به عنوان اداى نذر یا کسب اجر اخروى چیست؟

جواب: عزادارى سیّدالشّهدا(علیه السلام) از افضل قربات است; ولى باید از انجام اعمالى که موجب ضرر به بدن یا وهن مذهب مى شود اجتناب کنید. و چنین نذرى لازم الوفا نیست.

سؤال 57. پدر و مادرى نذر مى کنند که اگر خدا به آنان فرزند پسر بدهد روز عاشورا بر سر او تیغ بزنند. آیا با توجّه به اینکه انجام این گونه اعمال باعث وهن شیعه و عزادارى سیّدالشّهد(علیه السلام) و موجب سوء استفاده دشمنان اسلام مى گردد عمل به این نذر واجب است؟

جواب: این نذر صحیح نیست; چون در نذر، رجحان عمل شرط است و این عمل با توجّه به اینکه بهانه اى به دست دشمنان اسلام براى زیر سؤال بردن کل مسائل سوگوارى خامس آل عبا(علیه السلام) که از افضل قربات است مى دهد، خالى از اشکال نیست. و بر فرض رجحان این عمل، نذر درباره دیگرى کردن صحیح نیست.








برچسب ها: کیفیت عزاداری « نظر آیة الله مکارم شیرازی »،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 12 آذر 1390 توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین زاده